پر بازدیدترین
خبر های ورزشی
آمار سایت
امروز
-1
دیروز
-1
هفته
-1
ماه
-1
کل
-1
 
کد مطلب: 251262
استقلال و پرسپوليس وارد فرابورس شدند + ارزش هر سهم دو باشگاه
تاریخ انتشار : 1400/12/02 09:29:03
نمایش : 955
رئيس سازمان خصوصي سازي و مديرعامل فرابورس ايران جزئيات ورود استقلال و پرسپوليس به بازار سرمايه را تشريح کردند.
به گزارش پايگاه خبري تحليلي پيرغار به نقل از فرابورس ايران، نشست بررسي «وضعيت شرکت‌هاي استقلال و پرسپوليس براي ورود به بازار سرمايه» با حضور رئيس سازمان خصوصي‌سازي و مديرعامل فرابورس ايران بعد از ظهر امروز يکشنبه ۱ اسفند در فرابورس برگزار شد.

رئيس سازمان خصوصي سازي: صورت‌هاي مالي استقلال و پرسپوليس شفاف سازي مي‌شود

در ابتداي اين نشست حسين قربان‌زاده، رئيس سازمان خصوصي‌سازي و معاون وزير امور اقتصادي و دارايي با اشاره به اينکه بعد از حذف دو باشگاه از AFC، مسير خصوصي‌سازي اين دو باشگاه سرعت گرفت، گفت: بازار سرمايه موتور محرک اقتصاد کشور است و ذات آن نقدشوندگي است و اميد است به زودي به جايگاه واقعي خودش در اقتصاد برسد، اين مهم محقق نمي‌شود مگر اينکه بخش واقعي اقتصاد کشور خصوصي شود.

وي با اشاره به اينکه دو باشگاه پرسپوليس و استقلال تضمين تقاضايي دارند که شايد در هيچ جاي دنيا شايد مشابه آن نباشد، گفت: افشاي صورت‌هاي مالي و بندهاي حسابرسي، اين الزام براي شفاف‌سازي سال‌هاي گذشته را ايجاد مي‌کند.

برند؛ مهمترين دارايي سرخابي‌ها

قربان‌زاده به حل بسيار آسان و سريع بخش قابل توجهي از مشکلات اين باشگاه‌ها اشاره کرد و گفت: اين موضوع نشان داد که تا امروز کسي به صورت جدي پيگير رفع مشکلات اين دو باشگاه نبوده است. به عنوان نمونه ماليات قابل بخشش اين باشگاه‌ها است که پيش از اين انجام نشده بود.

رئيس سازمان خصوصي‌سازي درمان درد مشکلات اين باشگاه‌ها را شفافيت و انضباط مالي دانست که با ورود به بازار سرمايه اتفاق خواهد افتاد و اظهار داشت: باشگاه‌ها ديروز در سازمان بورس ثبت شدند و به‌زودي در فرابورس هم درج خواهند شد.

وي ادامه داد: ارزش واقعي اين دو باشگاه برند آنهاست و دارايي اصلي آنها دارايي نامشهود است که بر اساس آن هم ارزش‌گذاري انجام شده است.

معاون وزير امور اقتصاد و دارايي با تاکيد بر اينکه وظيفه سازمان خصوصي‌سازي اصلاح صورت‌هاي مالي است و مراقبت از قيمت سهام هم بعد از عرضه اوليه خواهد بود، گفت: همچنين پيش از عرضه اوليه درباره واگذاري بلوکي و مديريتي اين دو باشگاه نيز مذاکرات انجام و سال آينده اجرايي مي‌شود.

سرخابي‌ها محتوم به کارايي و بهره‌وري

حسين قربان زاده رئيس سازمان خصوصي‌سازي در پاسخ به برخي چالش‌ها در مورد واگذاري استقلال و پرسپوليس و اين ادعا که اين کار يک فرار از وضعيت اين باشگاه‌ها است عنوان کرد: واقعيت اين است که ما با سرعت از سوءمديريت سال‌هاي گذشته فرار مي‌کنيم. ما از کتمان و پنهان کاري و عدم شفافيت اين باشگاه‌ها فرار مي‌کنيم.

وي ادامه داد: به من فشار مي‌آوردند که صورت‌هاي مالي استقلال و پرسپوليس منتشر نشود. افشاي صورت‌هاي مالي اولين شهادتين مسلمان بودن ما است. حالا ديگر راه برگشتي وجود ندارد. باشگاه‌ها ديگر محتوم به بهره‌وري و کارايي هستند. ديگر اين بازار سرمايه هيأت مديره را رها نخواهد کرد تا با دروازه‌باني قرارداد چند ميليون يورويي ببندند که روي نيمکت بنشيند و پول هدر برود.

مديرعامل استقلال: آغاز يک فوتبال پاک

در ادامه اين نشست مصطفي آجرلو، مدير عامل باشگاه استقلال با تاکيد بر اينکه اين اتفاق بزرگ باعث شفاف سازي و شروع يک فوتبال تميز و پاک است، گفت: استقلال يک ثروت ملي است و حفظ اين ثروت ملي مهم است. استقلال به عنوان يک بنگاه اقتصادي در حوزه اقتصاد کشور فعال است.

وي با اشاره به اينکه باشگاه استقلال حقيقت يابي شده، افزود: استقلال با بيش از ۳۵ ميليون هوادار ثروتمندترين بنگاه اقتصادي کشور خواهد بود و سهامداران اين باشگاه شرکاي خوبي خواهند بود.

سردار آجرلو با اشاره به اينکه ورود باشگاه‌هاي ورزشي به بازار سرمايه نقطه عطفي براي اقتصاد اين صنعت است، گفت: کافي است هواداران استقلال به شرکاي اقتصادي اعتماد کنند. در آينده نزديک اين دو باشگاه اقتصاد کشور را مبهوت خواهند کرد مشروط به اينکه سازمان خصوصي‌سازي و فرابورس کنار ما قرار بگيرند و شرکا و هواداران به ما اعتماد کنند.

مديرعامل پرسپوليس: قطعاً از سهام پرسپوليس و استقلال در بازار سرمايه استقبال مي‌شود

رضا درويش، مدير عامل باشگاه پرسپوليس نيز در ادامه نشست به ايراد سخن پرداخته و گفت: پرسپوليس ثروت زياد و طرفداران چند ده ميليوني دارد که هنوز نتوانسته از ظرفيت‌هايش استفاده کند، قطعاً بنگاه اقتصادي با اين حجم بزرگ طرفدار و هوادار مي‌تواند با قيمت‌هايي استثنايي در بازار سرمايه مورد استقبال قرار بگيرند.

ارزش گذار استقلال: ارزش گذاري بر اساس NAV

در ادامه اين نشست جمشيدي فر، کارشناس ارزش‌گذار باشگاه استقلال روند ارزش‌گذاري اين باشگاه را تشريح کرد.

وي عنوان کرد: عدد فعلي، عدد مصوب هيأت عالي واگذاري و ارزيابي سهام با مقاصد ارائه به سازمان خصوصي‌سازي است. جمشيدي‌فر در مورد ارزيابي قيمت باشگاه استقلال عنوان کرد: به دليل زيان‌دهي امکان ارزيابي طبق ضوابط سودآوري را نداشتيم و روش بر مبنا NAV بوده است.

جمشيدي‌فر اضافه کرد: ارزش برند استقلال ۱,۷۸۰ ميليارد تومان و املاک و مستغلات ۱,۴۰۰ ميليارد تومان برآورد شده است.

اين کارشناس ارزش گذاري با تاکيد بر اينکه ارزش گذاري برند بر اساس اصول استانداردهاي بين المللي انجام شده و اعداد با بررسي و راستي آزمايي نهايي شد، گفت: نرخ رشد ۳۰ درصد پيش بيني شده، نرخ تنزيل ۲۵ درصد، درآمدها و عايدات آتي را با ۴ سناريو برآورد شد و سناريوي متعارف ديگر در فوتبال هم اين است که قيمت يک برند ۱۰ برابر قيمت اسپانسر است که آن را هم در بررسي‌ها لحاظ کرديم.

هر سهم استقلال ۳۸۸ تومان ارزش گذاري شد

جمشيدي فر ادامه داد: براي سال ۱۴۰۱ معادل ۲۶۰ ميليارد تومان درآمد برآورد شده و همچنين با توجه به بررسي‌ها براي حدود ۲۷۲ ميليارد تومان بدهي برآورد شده، ذخاير لازم در نظر گرفته شد. مجموع تعديل بدهي‌ها ۱۷۰ ميليارد تومان است، همچنين حدود ۴۴۵ ميليارد تومان بر اساس ارزش دفتري بدهي استقلال است، در نهايت ارزش اين مجموعه حدود ۲,۷۹۰ ميليارد تومان و به ازاي هر سهم ۳۸۸ تومان تعيين شد.

ارزش گذار پرسپوليس: ۳,۲۱۰ ميليارد تومان قيمت پايه سهام پرسپوليس

رنجبر ارزش‌گذار پرسپوليس نيز در ادامه اين نشست عنوان کرد: مبناي ارزش‌گذاري بر اساس آئين نامه اجرايي شيوه قيمت‌گذاري بنگاه‌ها و با استفاده از تخصص کارشناسان دادگستري بوده است.

وي در مورد ارزش باشگاه پرسپوليس گفت: ارزش روز دارايي‌هاي شرکت ۳ هزار و ۲۰۰ ميليارد تومان و بدهي‌ها ۳۳۰ ميليارد تومان بوده است. بر همين اساس قيمت پايه سهام ۳ هزار و ۲۱۰ ميليارد تومان است.

اين مقام مسئول افزود: ارزش برند پرسپوليس ۱,۹۸۴ ميليارد تومان و دارايي‌هاي ثابت آن ۱,۱۰۰ ميليارد تومان است.

مديرعامل فرابورس: دو تعهد سازمان بورس از سرخابي‌ها

ميثم فدايي مديرعامل فرابورس نيز در اين جلسه عنوان کرد: مي‌خواهيم سنگ بناي عرضه سهام استقلال و پرسپوليس، شفافيت دو باشگاه باشد. در بازار پايه از لحاظ قانوني هيچ شروطي نياز نيست، اما ما حامي شفافيت اين دو باشگاه هستيم و بر همين اساس نامه‌اي به حالت توصيه‌اي تنظيم و به باشگاه‌ها اعلام کرديم. در اين ميان تعهداتي هم سازمان بورس گرفته که يکي اجراي حاکميت شرکتي است و ديگري تقبل بدهي‌هايي که قبل از عرضه مبدا ايجاد و رقم آن مشخص است.

وي عنوان کرد: تنها بازاري که اين دو باشگاه در آن امکان درج دارند بازار پايه است. طبق قانون احکام دائمي توسعه کشور هر شرکتي که سهامي عام شد بايد شرکت بورس آن را ثبت کند. اکنون پرسش اين است که افزايش سرمايه را چه کسي انجام دهد و بقيه فرايند مشخص است.

فدايي به دغدغه اهالي بازار سرمايه در خصوصي سازي اين دو باشگاه اشاره کرد و گفت: در خصوص دغدغه فعالان بازار سرمايه در جلسات همه سناريوهاي اغراق آميز را آماده و بررسي کرديم، حتي براي خرد شدن بسيار زياد سهام، رشد بالاي قيمت و يا برعکس، کاهشي بودن قيمت سهم بررسي‌ها انجام شده است. همچنين از هيأت عالي واگذاري درخواست شده تا منابعي براي مديريت قيمت سهم در هر شرايطي مثلاً براي رشد بيش از حد يا کاهش ارزش تعيين شود.

انتهاي پيام/

 
 
 
ارسال کننده
ایمیل
متن
 
شهرستان فارسان در یک نگاه
شهرستان فارسان در يک نگاه

خبرنگار افتخاري
خبرنگار افتخاري

آخرین اخبار
اوقات شرعی
google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html google-site-verification=sPj_hjYMRDoKJmOQLGUNeid6DIg-zSG0-75uW2xncr8 google-site-verification: google054e38c35cf8130e.html